Home » Keperluan Suku Cadang Di Wilayah Timur Meningkat, Inilah Yang APM Lakukan

Keperluan Suku Cadang Di Wilayah Timur Meningkat, Inilah Yang APM Lakukan

No comments

Bagi menambah baik perkhidmatan selepas jualan, serta menjamin ketersediaan alat ganti, Isuzu merasmikan kemudahan Part Depo di Makassar.

Bahagian Depo ini akan menyediakan perkhidmatan penghantaran alat ganti ke seluruh kawasan Indonesia Timur (IBT). Kawasan IBT merupakan kawasan yang sedang diberi tumpuan oleh Isuzu.

Selaras dengan peningkatan jualan unit kenderaan, permintaan terhadap alat ganti juga meningkat. Jualan alat ganti Isuzu telah meningkat sebanyak 14.3 peratus dari 2021 hingga 2022.

“Kami percaya dengan adanya Part Depo di Makassar, keperluan pelanggan untuk alat ganti Isuzu dapat dipenuhi dengan lebih cepat,” kata PT Isuzu Astra Motor Indonesia (IAMI) Aftersales Business, Inventory and Logistics (IAMI) Budhi Prasetyo, ketika melancarkan Isuzu Bahagian Depo di gerai Isuzu. di Pameran Auto Antarabangsa Gaikindo Indonesia atau GIIAS 2022 di ICE BSD, Tangerang, Rabu (17/8/2022).

Dengan adanya Part Depo ini, masa menunggu yang diperlukan untuk pelanggan mendapatkan alat ganti dapat dipendekkan.

Sebagai perbandingan, masa menunggu di Pulau Jawa adalah sekitar 1-2 hari, bagi pelanggan di Sumatera sekitar 3-8 hari, manakala pelanggan di IBT memerlukan masa menunggu yang lebih lama iaitu 7-21 hari.

Dengan kehadiran Part Depo di Makassar, masa menunggu yang diperlukan oleh pelanggan dikurangkan kepada 92 peratus untuk alat ganti biasa dan 50 peratus untuk alat ganti kecemasan, jadi masa menunggu yang diperlukan adalah 1-14 hari bergantung pada wilayah dan jenis. daripada alat ganti.

Ketua Jabatan Operasi Inventori dan Bekalan PT IAMI Iboy Ferdian, berkata Bahagian Depo adalah lanjutan daripada pusat bahagian itu, dengan kapasiti dan kepelbagaian komponen untuk diselaraskan di setiap kawasan.

Kejayaan ini tidak akan mengganggu ekosistem yang telah dibentuk setakat ini, seperti dengan peniaga, kedai alat ganti dan bengkel rasmi.

“Kami terus menerima ekosistem. Dalam kes ini, aliran urus niaga kekal. Namun, satu-satunya perbezaan adalah aliran pengedaran supaya ia boleh sampai ke bengkel, peniaga dan bengkel yang dibenarkan dengan lebih cekap dan berkesan,” jelas Iboy.

Share this:

Leave a Comment